20 maj Egzamin pisemny
9 czerwca Egzamin ustny
PRACE KONTROLNE PRZYNIEŚĆ DO 19 MAJA!
Prace semestralne :
I Praca kontrolna temat:
Program pozytywizmu polskiego i
jego odbicie w wybranych utworach literackich.
- założenia pozytywizmu
- kiedy powstał
- kiedy powstał
- praca u podstaw i praca organiczna
- dlaczego go ogłoszono
- jakie utwory
- charakterystyka (Antek)
- hasła
II
Praca kontrolna temat:
Wyjaśnij
pojęcie naturalizmu odwołując się do ,, Chłopów’’ Reymonta i utworów Stefana
Żeromskiego.
Henryk Sienkiewicz ,, Potop’’- krótkie streszczenie.
W styczniu 1655 roku młody żołnierz, Andrzej Kmicic, przybył do Wodoktów, by
poznać swoją przyszłą żonę, Aleksandrę
Billewiczównę. Bardzo przypadli sobie do gustu, ale niestety
buńczuczna i awanturnicza natura Kmicica spowodowała gniew panny Aleksandry. Kmicic usiłował porwać dziewczynę, ale
przegrał w pojedynku z niepozornym, ale w szabli niepokonanym Michałem Wołodyjowskim. Tymczasem na Rzeczpospolitą napadli Szwedzi, którzy
dosłownie zalali nasz kraj, stąd przyjęło się nazywać ten fakt historyczny „potopem szwedzkim”. Kmicic w
dobrej wierze przysiągł wierność litewskiemu magnatowi, księciu Januszowi Radziwiłłowi, ale ten
okazał się zdrajcą. Wtedy młody rycerzmusiał
zmienić nazwiskoi za wszelką cenę dążyć do rehabilitacji. Pod nazwiskiem Babinicza dzielnie bronił Jasnej Góry, a nawet
dokonał bohaterskiego czynu i wysadził wielkie działo bojowe. Potem towarzyszył
królowi Janowi Kazimierzowi powracającemu do kraju i z oddaniem bronił króla.
W końcu udało mu
się odzyskać dobre imię i honor szlachecki. Wielką przeminę Kmicica
uznała także Oleńka Billewiczówna, która po oficjalnej rehabilitacji rycerza w
kościele w Upicie, została jego szczęśliwą żoną.
Potop to środkowa,
najobszerniejsza, część Trylogii. W
tytule tej części pojawia się określeniefaktu historycznego - najazdu Szwedów na Rzeczpospolitą w 1655 r. Przeważająca liczba
wrogich wojsk uniemożliwiła Polakom skuteczną obronę. W dodatku nie zdało
egzaminu pospolite ruszenie, szerzyły się zdrady. Szlachta poddała
się pod Ujściem, a w Kiejdanach ugodę ze Szwedami podpisał Janusz Radziwiłł. Sytuacja stała się dramatyczna. Szwedzi podeszli pod
Częstochowę i rozpoczęli oblężenie
Jasnej Góry. Ten moment wojny polsko-szwedzkiej Sienkiewicz opisał
jako punkt zwrotny. Polacy obronili
siedzibę Matki Boskiej Królowej Polski, a następnie zaczęli odnosić zwycięstwa. Sienkiewicz
po raz kolejny stara się podnosić swój naród na duchu. Pokazuje waleczność i bohaterstwo przodków, którzy
potrafili wychodzić obronną ręką nawet z najgorszych tarapatów.
Temat: Młoda Polska
1890 – 1914
Modernizm (neoromantyzm, Młoda
Polska) to ogół awangardowych kierunków artystyczno-literackich - klimat
światopoglądowy, nastawienia filozoficzne i postawy życiowe na przełomie XIX i
XX wieku - będące wyrazem sprzeciwu wobec pozytywistycznego realizmu.
Neromantyzm
- jeden z terminów na określenie nowatorskich
tendencji w literaturze przełomu XIX i XX wieku, używany zamiennie z pojęciem Młoda Polska. Nazwa pojęcia wskazywała na związek młodopolskiej literatury
z poezją romantyczną. Neoromantyzm
charakteryzował się zafascynowaniem twórczością J. Słowackiego i A.
Mickiewicza, traktowaniem poety jako wieszcza wyrastającego ponad
społeczeństwo, nawiązaniem do głównych tematów literatury romantycznej. W epoce
Młodej Polski na nowo została odkryta twórczość C. K. Norwida. W latach
1901-1907 krytyk literacki Z. Przesmycki (Miriam) opublikował teksty
romantycznego poety na łamach redagowanego przez siebie czasopisma
"Chimera". Termin neoromantyzm nie został przyjęty przez krytyków,
gdyż zbyt jednoznacznie wskazywał na związki literatury młodopolskiej z
romantyzmem.
1.
Poglądy filozoficzne:
- Artur
Schopenhauer
Ludzie końca wieku XIX poszukiwali takiej filozofii, która
odpowiadałaby ich postawie wobec życia, ich zagubieniu, która by potwierdzała
słuszność przyjęcia przez nich dekadenckiej postawy. Dlatego pewnie poglądy
niemieckiego filozofa, Schopenhauera, przeżywały swoisty renesans. Myśliciel
ten swoje największe dzieła, w tym Świat jako wola i wyobrażenie, ogłosił w dobie romantyzmu, jednak jego
hasła niesłychanie odpowiadały sfrustrowanemu pokoleniu końca XIX wieku. Według
Schopenhauera życie człowieka to ciągła gonitwa za czymś nieokreślonym, bliżej
niesprecyzowanym, czymś, co człowiek zwykł nazywać szczęściem, a czego zresztą
i tak nie ma szans osiągnąć. Egzystencja ludzka przesiąknięta jest cierpieniem
z powodu niezaspokojenia ambicji i pragnień, niemożności zrealizowania planów.
Życie ludzkie po prostu jest za krótkie, by człowiek mógł cokolwiek osiągnąć w
pełni. Goni za mrzonkami, ułudą, a mając świadomość przegranej w nierównej
walce z życiem, cierpi coraz mocniej, tym bardziej, że wie, iż ta jego gonitwa
za pokusami świata i tak zakończy się śmiercią. Człowiek jest tragiczny w tym
swoim poszukiwaniu szczęścia, które tak naprawdę sam uważa za bezsensowne i
pozbawione logiki. Schopenhauer uważał, że wszelkie religie, filozofie są tylko
produktem zastępczym, ucieczką człowieka od rzeczywistości. Wzorem starożytnych
stoików proponował ludziom umiarkowaną rezygnację z wszelkich żądz i wyzbycie
się pragnień. Ale już bardzo nowatorska była propozycja ucieczki w stan nirwany
– pół-istnienia, pół-snu, pragnienie pogrążenia się w niebycie. Pogląd ten był
inspirowany filozofią i religią Wschodu (buddyzmem). Innym sposobem na
uniknięcie rozczarowania życiem miała być kontemplacja piękna (natury i dzieł
sztuki).
- Fryderyk
Nietzsche
Nietzsche jest autorem dwóch głośnych traktatów filozoficznych: Tako rzecze Zaratustra i Poza dobrem i złem. Ten niemiecki
filozof drwił sobie z takich haseł, jak: równość, wolność, sprawiedliwość czy
litość i filantropia. Jego zdaniem tylko wolność absolutna, w tym odrzucenie
ograniczeń moralnych, mogło zapewnić człowiekowi szczęście. Nie uznawał
słabości i dekadenckiej postawy. Dla niego liczyła się siła, moc,
bezwzględność, indywidualizm, głosił kult człowieka silnego, walczącego z
przeciwnościami losu. Stworzył teorię nadczłowieka i wyodrębnił „rasę panów”,
dopuszczając formę zależności między ludźmi, słabi muszą zależeć od silnych, a silni,
nieograniczeni żadnymi normami etycznymi, mają prawo działać „poza dobrem i
złem”. Nietzsche dokonał przewartościowania systemów etycznych i losy słabych
ludzi oraz świata pozostawił w rękach „nadludzi”, którzy niczym nieograniczeni
– ani etyką, ani prawem, mogli czynić wszystko, by udowodnić, że człowiek jest
z natury silny i może osiągnąć to, o czym zamarzy, może panować nad innymi z
racji swej siły. Z filozofii Nietzschego skwapliwie skorzystali w czasie
późniejszym faszyści. Znane jest też zdanie Nietzschego.
Henri
Bergson
Bergson w dziele Ewolucja twórcza ogłosił, że świat jest materialny
i można go poznać tylko na zasadzie intuicji. Odrzucił tym samym empiryzm
(doświadczenie) i racjonalizm (poznawanie świata za pomocą rozumu). Twierdził,
że świat i przyroda są w nieustannym ruchu i dzięki temu rozwijają się, a
rozwój ten jest możliwy dzięki elan vital (siłom
wewnętrznym, pędowi życiowemu). Życie ludzkie, zdaniem filozofa, to ciąg
przeżyć i uczynków i jeżeli człowiek jest zdolny pokierować swoim życiem i
myślami, nadać własny kierunek działaniom, to może uważać się za jednostkę
wolną. Ten, który nie ma własnego zdania, ale bazuje na opinii ogółu i poddaje
się konwencjom, jest niewolnikiem środowiska i reguł panujących w nim.
Bergsonizm był filozofią życia pełnego, przy zachowaniu własnej tożsamości i
wolności oraz poznawania intuicyjnego (ten pogląd znany nam jest już z doby
romantyzmu), a także życiowej aktywności, która pozwala osiągnąć niemożliwe.
Również jego poglądy (tak jak i filozofię Nietzschego) gloryfikujące witalność
i heroiczne czyny wykorzystywali zwolennicy społecznych przewrotów.
2. Kierunki
artystyczne w literaturze:
dekadentyzm: termin oznaczający
„schyłek wieku”, ale określający też postawę człowieka końca wieku XIX;
dekadentyzm kojarzony był z postawą bierności, niemocy, apatii,
przeświadczeniem o nieuchronności śmierci, a w związku z tym oznaczał
rezygnację z jakiejkolwiek aktywności;
Kazimierz
Przedadentmajer ,, Nie wierzę w nic’’ koniec wieku XIX. Wiersz składa się z
pytań motonicznych skierowanych do człowieka, on nie daje zadnej odpowiedzi,
nie ma nadzieji i nie potrafi walczyć o
jakiekolwiek wartości
,, Na
konie głowę zawiesił niemy’’
impresjonizm: kierunek, który narodził się we Francji (impression franc. przelotne
wrażenie), a którego zwolennicy odtwarzali świat, ukazując jego nieustającą
zmienność (nazwa od obrazu Moneta Wschód słońca. Impresja).
secesja: nurt w sztuce powstały w Niemczech, u którego podstaw legło
przekonanie, że wszystko może być dziełem sztuki; wyznacznikiem tego kierunku
była falista, asymetryczna linia.
symbolizm: prekursorem tego kierunku powstałego we Francji był Charles
Baudelaire, autor Kwiatów zła, a głównym przedstawicielem Artur Rimbaud; symbol posiada
dwa znaczenia: realne-rzeczywiste i ukryte (skojarzeniowe).
Naturalizm (fr.
naturalisme) – metoda w literaturze i sztuce zmierzająca do wiernego, niemal
fotograficznego naśladownictwa natury, mająca na celu ukazanie jej w pierwszej
fazie rozwoju. Powstała we Francji w drugiej połowie XIX wieku.
„sztuka dla sztuki”: przekonanie pisarzy, że żadna sztuka, w tym
literatura, nie może pełnić żadnych funkcji służebnych, powinna być sztuką samą
w sobie, wartością samą w sobie, powinna być oryginalna i wymyślna, pełna
symboli, które odczyta bez trudu inteligentny człowiek; sztuka na usługach
społeczeństwa i łatwo czytelna, taka, która uczy, bawi i wychowuje stanowi „biblię pauperum” (biblię dla
ubogich).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz